پنجمین کنفرانس ملی آب افغانستان برگزار شد.

mew-admin
چهارشنبه ۱۳۹۸/۱/۱۴ - ۱۴:۳۷
mew

روز نخست پنجمین کنفرانس ملی آب افغانستان زیر نام (توسعه و مدیریت منابع آب) امروز در قصر مرمرین با حضور جلالتمآب محترم داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان ، وزاری کابینه، معین صاحبان وزارت‌ خانه‌ های مرتبط با آب، روسای نهادهای بین المللی، نمایندگان نهادهای علمی کشور توسط وزارت انرژی و آب آغاز گردید.
در نخست محترم انجنیر محمدگل خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، هدف از برگذاری این کنفرانس را بحث و تبادل نظر میان تمام جوانب ذیدخل اصلی در امور مدیریت آب، دانشمندان، استادان نهادهای علمی کشور، جامعه مدنی، محققان اسلامی، دانشمندان علوم اجتماعی و مدیران آب کشور عنوان کرد و بر ارایه دیدگاه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های عملی جهت توسعه و مدیریت منابع آبی و حفاظت و کنترول آب های کشور تاکید کرد.
محترم خُلمی صاحب همچنان افزود: همانطوری‌که در بازنگری استراتیژی ملی سکتور آب سهم فعال داشته اید، در تطبیق آن نیز با ارایه طرح‌های معیاری و همکاری جهت تطبیق این برنامه مشارکت فعال نمایید؛ تا با اجرای مناسب آن، نه تنها زمینه دست‌رسی به سکتورهای رشد اقتصاد ملی کشور از جمله سکتور زراعت و مالداری به آب مطمین و پایدار میسر گردد.
در ادامه محترم نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث ، محترم مجیب الرحمان کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات، محترم حشمت الله غفوری معین آبیاری وزارت زراعت ، محترم
‎پوهنمل عبدالتواب بالاکرزی معین علمی وزارت تحصیلات عالی، محترم ادریس ملیار معین پالیسی اداره ملی حفاظت محیط ‌زیست و محترم سمویل تومیوا، رئیس بانک انکشاف آسیایی به ترتیب به ایراد سخنرانی پیرامون توسعه و مدیریت همه جانبه منابع آب صحبت نمودند.
در ادامه جلالتمآب محترم داکتر عبدالله عبدالله ضمن ابراز سپاس از دست اندرکاران برگذاری کنفرانس و نهادهای حمایت‌ کننده؛ برگذاری پنجمین کنفرانس ملی آب را یک دستاورد دانست و گفت: ما همینگونه باید از تجربه‌ها و دست‌آوردهای کشورهای دیگر در زمینه مدیریت و توسعه منابع آبی خود استفاده کنیم تا عدم توجه به عملکرد کشورهای دیگر در زمینه‌های مشابه باعث ناکامی ما در این عرصه نگردد. جلالتمآب محترم داکترعبدالله عبدالله همچنان بر نقش مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: نقش مردم در مدیریت و توسعه منابع آبی کشور می‌تواند خیلی موثر و کارامد باشد و اگر مردم همکاری نکنند، طبعا ما میراث بدی به نسل های بعدی بجا خواهیم گذاشت.
رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان همچنان نقش علمای دین را در زمینه اگاهی دهی برای شهروندان کشور موثر دانست و تاکید کرد که علمای دین می توانند نقش خیلی موثری را در زمینه اگای دهی مردم در حمایت از عملی سازی این استراتیژی و گسترش فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب ایفا کنند.
سپس محترم انجنیر خان محمد تکل معین آب وزارت انرژی و آب در مورد پلان پنج ساله وزارت انرژی و آب یاد آورشده گفت: در نتیجه تطبیق پلان پنج ساله وزارت انرژی و آب، استفاده از منابع آبی کشور از 26 میلیارد متر مکعب فعلی به 29 میلیارد متر مکعب درسال 1402 افزایش یافته و واحد سرانه با توجه به افزایش ذخایر آبی از 72 متر مکعب به 125 متر مکعب برای هر فرد در سال افزایش خواهد یافت.
روز نخست پنجمین کنفرانس ملی آب با ارایه پریزنتیشن‌ها در بخش‌های حکمرانی آب، نظارت و مدیریت منابع آبی،مدیریت سیلاب‌ها... به پایان رسید.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۴:۰
Background image
پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۳:۴۰
Background image

BACK TO NEWS

User account menu