نخستین طرح تشخیص منابع آب های سطحی و زیرزمینی شهر کابل به شورای عالی اقتصادی ارایه شد.

mew-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۸/۵/۱۵ - ۸:۲۹
اخبار


وزارت انرژی و آب به ادامه فعالیت های خود در بخش مدیریت آب های زیر زمینی، نخستین طرح تشخیص منابع آب های سطحی و زیرزمینی را جهت تامین آب آشامیدنی پایدار برای شهر کابل به شورای عالی اقتصادی کشور پیشکش نمود.
این طرح در سه مقطع زمانی، کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت متمرکز می‌باشد.
کوتاه مدت (۱ الی ۲ سال):
1.استفاده از طبقه آبدار لوگر: آبده لوگر یگانه منبع آب های زیرزمینی برای شهر کابل می‌باشد که دارای بیلانس مثبت بوده و پوتانشیل ۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.
2.تغذیه آب های زیرزمینی شهر کابل از طریق جمع آوری آب باران: طرح مذکور می‌تواند ۳۸ میلیون مترمکعب آب را در شهرکابل از سقف ساختمان‌ها و سرک‌ها جمع آوری نماید. در این طرح اولویت تطبیق طرح متذکره را به ساحات اداری، دولتی، مکاتب، مساجد و دیگر ساحات که دارای سقف مناسب باشد داده شده است که می‌تواند در کوتاه مدت تطبیق و ۷ میلیون مترمکعب آب باران را به آب های زیرزمینی تغذیه نماید.
3.ساخت ۳۵ بند ذخیروی کوچک به ظرفیت ۱ میلیون مترمکعب در بالادست شهر کابل که می‌تواند نقش عمده و اساسی در تغذیه آب های زیرزمینی شهر کابل داشته باشد.
4.استفاده از آب بند شاه و عروس که از جمله ۵ میلیون مترمکعب آب آن به هدف آشامیدن تخصیص داده شده
میان مدت (۲ الی ۳ سال):
1.استفاده از آب بند قرغه: ظرفیت اعظمی کاسه بند قرغه ۱۱ میلیون مترمکعب آب بوده فعلا ۶ میلیون مترمکعب آب آن در زراعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که موثریت استفاده از آب آن در زراعت به ۵۰ درصد ازدیاد یابد می‌توان در مجموع ۵ میلیون مترمکعب آب آن را به آبرسانی تخصیص داد که پیش‌نیاز آن ساختن سیستم تصفیه آب می‌باشد.
2.استفاده از طبقه آبدار صیاد یا پنجشیر: این طبقه آبدار پوتانشیل ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارا می‌باشد که می‌تواند یک قسمت اعظم از مشکلات آب آشامیدنی شهرکابل را مرفوع سازد.
طویل المدت (۳ الی ۵ سال):
1.ساخت بند شاه توت یا للندر: ظرفیت ذخیره این بند به ۱۴۶ میلیون مترمکعب آب تخمین شده است که می‌تواند حدود ۲.۲ میلیون نفر را تحت پوشش آبرسانی قرار دهد.
2.ساخت بند گلبهار: ظرفیت این بند ۴۹۰ میلیون مترمکعب آب تخمین شده است که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن به آبرسانی ۲.۲ میلیون نفر تخصیص داده شده است.
قرار است وزارت انرژی و آب به همکاری ادارات ذیربط روی پلان عمل تطبیقی و بودجه مورد نیاز آن کار نموده به جلسه بعدی شورای عالی اقتصادی پیشکش نمایند تا روی برنامه ها تصامیم عاجل اتخاذ گردد.

User account menu